כל קמפיין פרסום בגוגל סובל מקליקים שגוגל מגדיר כ"לא חוקיים". בעוד שבדרך כלל קליקים לא חוקיים אינם מהווים נטל כלכלי על מאמצי הפרסום של העסק בגוגל, במקרים מסוימים הם יכולים לפגוע בקמפיין. חשוב לעקוב אחר מצבת הקליקים הלא חוקיים ולבצע פעולות במטרה לצמצמם ככל הניתן.

אחד הפחדים הגדולים ביותר של עסקים השוקלים לפרסם במנוע החיפוש וברשת המדיה של גוגל הוא, שתקציב הפרסום בגוגל ילך לפח בגלל הקלקות זדוניות של מתחרים וגולשים שמקליקים בכוונה. זה אולי נשמע כמו פרנויה, אבל זאת באמת דאגה שיש להרבה עסקים בעלי תקציב פרסום מוגבל.

עם זאת, הפחד מהקלקות זדוניות של מתחרים והקלקות מכוונות היא אינה סיבה מספיק טובה לא לנסות לפרסם בגוגל. גוגל עושה מאמצים בכדי להילחם במה שהיא מכנה "קליקים לא חוקיים" וישנן פעולות נוספות שבאפשרותכם לעשות בכדי לצמצם את הפגיעה מהקלקות מכוונות.

מה הם קליקים לא חוקיים?

קליקים לא חוקיים הם קליקים שמערכת גוגל אדס מתייגת כקליקים מזויפים, מקריים או מתוכנה זדונית. המונח "קליקים לא חוקיים" מתכוון לקליקים שאינם מגיעים ממקור לגיטימי שגולש במנוע החיפוש של גוגל ובאתרים שותפי גוגל.

להלן כמה דוגמאות לקליקים שגוגל מגדירה כ"לא חוקיים":

  • קליקים ידניים שמטרתם לנצל תקציב פרסום של מתחרים בגוגל.
  • קליקים ידניים של בעלי אתרים שותפי גוגל שלוחצים על מודעות באנרים באתרים שלהם.
  • קליקים דרך רשתות VPN ו/או כתובות IP משותפות.
  • קליקים כפולים בטעות מאותו משתמש.
  • קליקים באמצעות תוכנות זדוניות, רובוטים שמייצרים הקלקות וכו'.

אף מפרסם לא צריך לשלם עבור קליקים מהסוגים הללו. לכן, גוגל אדס מגדירה קליקים שכאלו בתור קליקים לא חוקיים.

קליקים לא חוקיים בגוגל

קליקים לא חוקיים בגוגל

איך גוגל מאתרת קליקים לא חוקיים?

הרבה מפרסמים בטוחים שלגוגל אין אינטרס להילחם בקליקים לא חוקיים בגלל שהחברה מקבלת כסף על כל קליק, אז למה שהם ירצו לאתר קליקים לא חוקיים ולא לקבל עליהם כסף?!

אך כחברה המספקת לעסקים שירות פרסום באינטרנט, גוגל מבינה שבכדי שהלקוחות שלה (העסקים שמפרסמים בגוגל) יהיו שבעי רצון מהשירות, הם צריכים לתת את הדעת על בעיית הקליקים הלא חוקיים. גם אם זה כרוך בהחזרים כספיים (או כמו ברוב המקרים מניעת החיוב עליהם מלכתחילה).

גוגל בנתה מערך איתור קליקים לא חוקיים המתנהל בשלושה מישורים

איתור קליקים לא חוקיים בזמן אמת

גוגל מפעילה מערכת ראשונה לאיתור קליקים לא חוקיים המנתחת באופן אוטומטי כל קליק בודד על מודעות הפרסום לפי מספר משתנים כגון כתובת IP, זמן אינטראקציה, אינטראקציות כפולות ודפוסי אינטראקציה שונים אחרים. במידה והמערכת גילתה קליק לא חוקי, הוא יוסר לפני שהוא יופיע בדוחות הקמפיין והוא לא ינצל את תקציב הפרסום.

איתור קליקים לא חוקיים בדיעבד

גוגל גם מפעילה מערכת שנייה המאבחנת דפוסי קליקים מספר ימים לאחר התרחשותם על פי אותם משתנים, במטרה להבטיח שהמערכת לא פספסה קליקים לא חוקיים בזמן אמת. במידה והיא מזהה קליקים לא חוקיים, אלה יוסרו והעלות בגינם תזוכה אוטומטית בחשבון (זיכוי על קליקים לא חוקיים יופיע בפירוט העסקאות החודשי).

דיווח ידני של מפרסם על קליקים לא חוקיים

גוגל מאפשרת למפרסמים לדווח באופן ידני על קליקים לא חוקיים. כאשר נקלט דיווח ידני על קליקים לא חוקיים, נפתחת חקירה על ידי אחד המומחים של גוגל לגבי הפעילות החשודה בקמפיין. במידה ולאחר בדיקה ידנית נמצא שאכן היו קליקים לא חוקיים בקמפיין שהצליחו לעבור את שתי המערכות האוטומטיות הראשונות, גוגל תזכה את המפרסם על עלות הקליקים הלא חוקיים.

היכן רואים דיווח על קליקים לא חוקיים בגוגל אדס?

ניתן לקבל דיווח על קליקים לא חוקיים במסך הקמפיינים של גוגל אדס. ברירת המחדל של מערכת גוגל אדס אינה מציגה קליקים לא חוקיים, אך אפשר בקלות רבה להוסיף את העמודות המדווחות על קליקים לא חוקיים. כל מה שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור "עמודות" בסרגל הכלים של מסך הקמפיינים ולבחור באפשרות של "שינוי עמודות".

דיווח על קליקים לא חוקיים בגוגל אדס

דיווח על קליקים לא חוקיים בגוגל אדס

במסך שנפתח לכם תוכלו להוסיף את העמודות המדווחות על קליקים לא חוקיים. לכו ללשונית "ביצועים" וסמנו קליקים לא חוקיים ושיעור קליקים לא חוקיים כפי שניתן לראות כאן:

בדיקת קליקים לא חוקיים בגוגל

בדיקת קליקים לא חוקיים בגוגל

כל מה שנשאר לעשות זה לשמור את הצגת העמודות החדשות ולחזור למסך הקמפיינים של גוגל. מעכשיו במסך הקמפיינים תוכלו לעקוב גם אחר כמות הקליקים הלא חוקיים ואחוז הקליקים הלא חוקיים ישירות ממסך הקליקים בקמפיין.

האם אני מפסיד כסף בגלל קליקים לא חוקיים?

גוגל עושה מאמצים כבירים בכדי לאתר קליקים לא חוקיים בזמן אמת במטרה למנוע הוצאות מיותרות ממפרסמים בגוגל. החברה משתמשת במידע הרבה שיש לה ובמערך מאוד מתוחכם בכדי לא לחייב סתם מפרסמים בגין קליקים שהיא מגדירה כ"לא חוקיים".

אך למרבה הצער, מערך זיהוי הקליקים הלא חוקיים של גוגל אינו מושלם. משמעות הדבר היא כי ייתכן שקמפיין הפרסום שלך סובל מקליקים לא חוקיים שמצליחים לעבור את מערכות האיתור של גוגל ומבזבזים לך את תקציב הפרסום בגוגל. בדרך כלל מדובר על קליקים בודדים בחודש שלא צפויים לעשות כזה הבדל גדול, אך עדיין חשוב לעקוב אחר מגמות של קליקים לא חוקיים וחריגות נקודתיות בקמפיין.

גידול משמעותי בקליקים הלא חוקיים מחודש לחודש, שיעור קליקים לא חוקיים מעל 20%, תקציב פרסום יומי שמנוצל מהר יותר ממה שהיה מנוצל בעבר, קמפיין שמייצר קליקים ברמה חריגה בשעה מסוימת הן רק חלק מהדוגמאות שהקמפיין נמצא תחת מתקפה של תוכנה זדונית או מתחרה.

מה אפשר לעשות בכדי להילחם בקליקים לא חוקיים?

מפרסמים בגוגל אדס לא יכולים להסתמך רק על המערכת האוטומטית של גוגל למניעת קליקים לא חוקיים. הם חייבים לעשות מאמצים נוספים מעבר לכך בכדי לנסות ולצמצם את הפגיעה מקליקים לא חוקיים. ישנן מספר פעולות שניתן לעשות בכדי להילחם בקליקים לא חוקיים:

1. לעקוב אחר הנתונים של קליקים לא חוקיים ולדווח באופן ידני לגוגל בעת הצורך

הוסיפו את עמודות הקליקים הלא חוקיים למסך הקמפיינים של גוגל ודאגו לעקוב אחר מגמות של קליקים לא חוקיים כגון גידול משמעותי של כמות קליקים, אחוז קליקים לא חוקיים שמעל 20% וכו'. זאת מכיוון שסביר להניח שבעליה דרמטית של קליקים לא חוקיים יצליחו להסתנן כמה קליקים זדוניים כקליקים תקינים.

דיווח על קליקים לא חוקיים לגוגל

דיווח על קליקים לא חוקיים לגוגל

במידה והבחנתם בעליות חריגות בכמויות הקליקים הלא חוקיים באחד מהקמפיינים הממומנים של העסק, מומלץ לדווח באופן ידני לגוגל על המקרה ולבקש ממומחה של גוגל לבחון לעומק את כל הקליקים בקמפיין.

2. לחסום כתובות IP חשודות בגוגל אדס

ניתן לחסום כתובות IP ספציפיות בכדי להגביל את הצגת מודעות הפרסום בגוגל ברשתות חשודות שלדעתכם מהוות מקור של קליקים לא חוקיים. ברגע שחוסמים את כתובת ה-IP אז כל מי שגולש מהכתובת אינטרנט הזאת לא יראה יותר את מודעות הקמפיין.

בכדי לחסום כתובת IP בגוגל אדס יש להיכנס למסך הקמפיינים. יש לבחור את הקמפיין שבו רוצים לחסום כתובת IP ולגשת ללשונית הגדרות. לחיצה על הגדרות מתקדמות תפתח לכם שורה שנקראת "אי הכללת כתובת IP". הקליקו את כתובת ה-IP שאתם רוצים לחסום ושמרו את ההגדרות.

אי הכללת כתובות IP בקמפיין גוגל

אי הכללת כתובות IP בקמפיין גוגל

3. להשתמש בתוכנות למניעת קליקים לא חוקיים

מי שלא רוצה לאתר ולחסום כתובות IP באופן ידני יכול להיעזר בתוכנות למניעת קליקים לא חוקיים. התוכנות הללו מתממשקות למערכת גוגל אדס במטרה לאתר ולחסום כתובות IP חשודות. בנוסף יש תוכנות שמציעות שירותים נוספים בהקשר של קליקים לא חוקיים כמו מעקב אחר שיחות טלפוניות לא תקינות, ביטול חסימות של כתובות IP שביצעו המרה ועוד.

4. למקד בצורה חכמה את הפרסום במנוע החיפוש של גוגל

מיקוד חכם של פרסום העסק בגוגל יכול למנוע קליקים לא חוקיים. ככל שהפרסום ממוקד יותר ללקוחות פוטנציאליים כך קטן הסיכוי לסבול מהקלקות על ידי מתחרים. אז רצוי לבצע פעולות למיקוד חכם יותר של הקמפיין.

למשל לפרסם במילות מפתח זנב ארוך עם התאמה לביטוי, להגדיר מיקוד גיאוגרפי בקמפיין, לצמצם את תזמון הקמפיין לשעות בהן יש פחות תחרות בגוגל, לחסום הצגת מודעות בפני מתחרים בעזרת מיקוד לפי גיל ומגדר, הוספת מילות מפתח שליליות וכו'.